Alle 3-vuotiaat ja yli 3-vuotiaat lapset yhdessä?

TOTTA! Vastaajana Minna Tornikoski, kahden pojan äiti,  kuperkeikkalainen vuodesta 2005 lähtien, välissä 1 vuosi perinteisessä päiväkodissa, näkemystä laajentamassa.

"Me käydään yhdessä metsässä. Isot kävelee ja pienet menee rattaissa kun ne ei aina jaksa kävellä. Me leikitään isojen leikkejä ja ne leikkii pienten leikkejä" kertoi Juuso 5v metsäpäivästä. Kun ryhmäjakoa ei ole, niin kaikki osallistuu ja pääsee kaikkialle. Opitaan siihen, että yhdessä mennään ja kuljetaan, jokainen oman osaamisen ja jaksamisen mukaan. Pienimpiä autetaan ja se kuuluu asiaan. Koko porukka ei tietenkään tee samoja asioita vaan leikit eriytyy pienempiin leikkiryhmiin, joissa pääsee touhuamaan oman ikäkauden mukaisesti. Tärkeintä on, että opitaan suvaitsevaisuutta ja empatiaa. Kun on itse saanut pienenä apua ja huomiota on helppo sallia se myös toisille.

"Mun ja Tuukan naulakot oli vierekkäin. Sit siin oli Matiaksen ja Rassen naulakot. Matias (9v) on vieläkin mun kaveri". Naulakko on pienelle tärkeä paikka päiväkodissa. Sinne jäädään ja sieltä lähdetään kotiin. Juuson kuvaus Kuperkeikan naulakkomeiningistä pitää paikkansa. Kun ryhmiä ei ole ei lapsia erotella missään vaiheessa päiväkotipäivää "meiksi" ja "noiksi" vaan kaikki on ihan yhtä ja samaa isoa porukkaa. Turva ei tule valheellisista rakenteista vaan siitä, että saa kokea olevansa tärkeä ja arvokas omasta iästä huolimatta ja jopa 2-vuotiaana kelpaavansa 6-vuotiaan kaveriksi ja kaveruuden säilymiseen. Samalla mahdollistuu mallioppiminen: nähdään mitä ja miten isommat touhuaa, saadaan yrittää samaa jos halutaan, mutta olla myös pieniä silloin kun siltä tuntuu. Monimuotoisuus, toisen arvostaminen erilaisuudesta huolimatta ja kyky auttaa sekä ottaa apua vastaan kehittyy.

"Me leikitään hiljaa kun pienet nukkuu. Mun ei enää tartte nukkua päiväunia kun mua ei nukuta". Eli Juuso ja muut isot saavat leikkiä tai lukea päivälevon ajan. Leikissä täytyy tosin ottaa huomioon, että pienemmät ovat nukkumassa. On siis opittu leikkimään hiljaa ja toimimaan hiljempaa. Äärimmäisen tärkeä taito tulevaisuutta varten: Kyse ei olekaan vaan minusta vaan meistä kaikista. Kun on selvät säännöt niin voidaan toimia eri tavoin saman ryhmän sisällä: hiljainen lepohetki voidaan toteuttaa niin monella tavalla. Pelisäännöt vaan täytyy sopia ja niitä noudatetaan. Sisaruksille ryhmätön toimintamalli on aivan upea: aina kun halutaan, saadaan olla yhdessä ja lähekkäin ja vaikka leikit sekä kaverit eriytyy niin merkillisen hyvin isoveli aina tiesi pikkuveljen päivän touhut ja menemiset ja sama toisin päin. Ikiajoiksi on piirtynyt mieleeni kuva isoveljestä ja pikkuveljestä yhdessä iloisina päiväkodin ikkunassa vilkuttamassa. Ryhmätön malli joustaa myös paljon enemmän lapsen yksilöllisen kehitysvaiheen ja mielenkiinnon kohteiden mukaan kuin perinteinen ryhmämalli. Oli aikoja kun 4-vuotias koki olevansa iso, kelpasi isojen leikkeihin ja touhuihin ja niistä nautti. Siltikin oli hienoa, että ajoittain sai mennä mukaan tai ottaa mukaan leikkeihin pienempiä 2-3 vuotiaita ja koki itse olevansa leikin isoin ja porukan osaavin. Mallioppia pääsee heti testaamaan käytännössä Taidot ja sosiaalinen toiminta kehittyy monimuotoisessa ympäristössä aina ihan erilailla kuin täysin samanlaisessa ja saman ikäisten seurassa.